lördag 30 november 2013

Brännland Iscider


En rolig nyhet under under hösten har varit Brännlands Iscider. Med den kanadensiska Cidre de Glace som förebild så har Brännland Cider med Andreas Sundgren i spetsen skapat ett isvin med svenska äpplen. På hemsidan kan vi läsa: 
"Ur fryst äppelmust extraherar vi, med hjälp av den naturliga utomhuskylan i januari och februari, en koncentrerad cidermust med en sockerhalt på mellan 35 och 40 brix.

Cidermusten jäses långsamt till ett bärnstensfärgat isvin med lika delar tydlig syra, varm sötma och kraftfulla äppelaromer. Inga tillsatser såsom socker, alkohol eller färgämnen är tillåtna i produktionen."

Brännland Iscider 2012 (249 kr, 375 ml)
Äpplen. Att det är det första som slår mot en när man doftar är väl ingen skräll. Men vilka äpplen! Syran är hög och frisk. Med ökande temperatur så kommer lite mer bokna äpplen. Finner lime och lite petroleum i eftersmaken. Sötman är hög, men den balanserar på rätt sida strecket.

Slutsats: Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig. Men jag måste säga att jag är positivt överraskad. Och ja, den funkade rätt bra till Tiramisun faktiskt. Det ska bli intressant att följa Brännland Cider i framtiden. Med egna odlingar (vilket ska vara på gång) så kommer det finnas mer möjligheter att påverka smaken och att låta terroiren hitta sin plats i drycken. Både kunskapen och passionen verkar redan finnas på plats.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar