måndag 18 november 2013

Dom Pérignon 2004


I lördags så var det då dags för att provköra den senaste Dom Pérignon. Efter ett mycket svårt 2003 så var 2004 ett bra år i Champagne. Jag har tyvärr inte provat 2003, men rapporterna är väl inte allt för positiva, Juhlin undantaget.

Så tillsammans med goda vänner så korkades flaskan upp med lite löjrom och parmesanchips som ackompanjemang. Det är kanske inte den allra bästa kombinationen till just Dom Pérignon, men det funkar. Jag hade dock önskat mat.

Dom Pérignon 2004 (1247 kr)
Champagnen kommer ner i glaset någon grad för kall. Gillar att låta drycken växa och (kanske) förändras med tilltagande värme. I början så finner jag lite tropiska toner. Fantastisk friskhet och med mineralitet som slår igenom den härliga moussen. Efter en tid i glaset så försvinner den tropiska frukten och ersätts av friska äpplen och lite päron. Moussen blir mer finstämd och elegant.

Slutsats:En riktigt bra champagne som är njutbar redan nu. Kommer antagligen att växa en del med lagring. Är fortfarande i startblocken av mitt vinintresse och kanske framförallt när det gäller Champagne. Det är lite tabu att jämföra pris kontra kvalitet när det gäller vin. Men om man är priskänslig (som jag) så lär man fråga sig om man är beredd att betala de pengar som krävs för att inhandla prestigechampagner. Jag kommer definitivt göra det ibland, och då med en nogrannhet. Med tiden så lär jag också ha en större preferenskarta att gå efter.

Visst vet vi att Dom Pérignon görs av ett megastort företag som kan lägga miljoner och åter miljoner på marknadsföring. Här är en liten video från releasefesten.



Champagne och Mat har provat, och är imponerad.

2 kommentarer:

  1. Haha, det var det värsta, påkostat är nog bara förnamnet. Har ännu inte provat någon Dompa, men det känns som ett av de där vinerna som helt enkelt måste passera någongång. Annars håller jag helt med om att det krävs en del innan man springer iväg och köper prestigechampagne, gäller att kalibrera vad man tycker om främst. Sedan får plånboken lida :)

    SvaraRadera
  2. Grejen var att jag var grymt sugen på att prova något som jag inte hade hemma. Och då finns det inte så mycket som lockar om man tittar i bolagshyllorna. Dompa var den enda faktiskt.

    Så egentligen så är jag inte den som har råd att köpa prestigeskumpor varje månad. Får bli några gånger per år innan barnen kan försörja mig :)

    SvaraRadera