fredag 17 januari 2014

Med känsla för terroir. Eller?

                

Cabernet Franc har tyvärr blivit lite bortglömd här hemma. Det är inte alltid lätt att slåss om uppmärksamheten med Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir. Så det var bara att slänga ner ett par Baudry-flaskor från Noblewine och känna på 2011 i Loire och Chinon.

Domaine Baudry drivs av pappa Bernard och hans son Matthieu. Och det kanske är att upprepa sig själv med att skriva om småskaliga franska bönders strävan mot transparent terroir i slutprodukten, men det är bevisligen väldigt viktigt för familjen Baudry. Eller som det står på hemsidan:
"More wines were planted in 1982, and today the surface area is of 30 hectares planted on various types of soils. Such diversity enables us to vinify the grapes from each plot of land seperately, giving the wines the unique characteristics of each terroir.
 Our aim is for each of our wines to express the elegance, purity and full aromas of the Cabernet Franc, in perfect harmony with each of our terroirs."
Jag ska inte sitta här och låtsas som att jag förflyttas till Chinon vid en sniff och ett smakprov eller att jag känner respekten för jordmånen i vinets uttryck. Ty, jag har många kunskapsmil att vandra innan jag är där. Men jag tycker att det är oerhört intressant att läsa om terroir och dess betydelse. Just "Les Grézeaux" kommer från 50-åriga stockar med jordmån bestående av grus, lera och småsten.

Doften domineras av viol, blåbär, körsbär. Efter lite tid i glasen så märks hallonen mer och mer. Rosor och en liten ton av vingummi avslutar. I munnen så slås jag av lättheten och slankheten i vinet. En del körsbär samsas med hallon och mineraler. Smaken får mig att tänka Pinot Noir light. Ingen paprika att tala om.
Riktigt bra. Ska prova deras "Le Clos Guillot" snarast. 88 poäng. 

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning om Baudry och terroir på länken bakom mitt nick, om du inte redan sett.
    Ser fram emot att läsa om Le Clos Guillot. Jag provade själv 2010:an i somras, men gav den nog alldeles för lite luft för att den skulle komma igång ordentligt och blev inte så imponerad. Att döma vad man läst om 2011 i de här delarna av Frankrike bör väl den vara lite mer tillgänglig redan nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken. Hade missat den helt. Google is not my friend. Jo, jag skulle kunna tänka mig att den kan vara lite mer tillgänglig än 2010. Den ska som sagt provas snarast.

      Radera