fredag 25 juli 2014

Summer days, summer nights are gone

Ett väldigt efterlängtat restaurangbesök gick av stapeln förra veckan. Med spännande mat och en fantastiskt trevlig vinlista så har Erika Lindström och Petter Nilsson skapat en riktigt bra grund för ett besök i toppklass. Jag gillar framförallt den försiktigt prissatta vinlistan med fokus på naturviner. Tre flaskor blev det denna lördagslunch tillsammans med två vänner. Jag skulle gärna komma hit någon gång varje månad för att prova något nytt spännande vin. 


Grämde mig massor efter att bara ha beställt Poulsarden från Domaine des Miroirs tidigare. Just nu bara slut kvar i hela Europa. Håll koll på herr Kagamis grejer. Det här är jäkligt sköna prylar. Funkigt, nötigt mineraliskt. Älskvärt.


Ganevatjuice som vi vill ha den. Förtjusande saft. Lekande lätthet utan att vara platt. Tydligen 14 olika druvsorter. Är det ett sammanträffande att det finns 14 olika uttryck för drickglädje i Jura?


Ett lysande vin. Knivskarp i alla nivåer. Inga anteckningar gjorda. Men vinet lever kvar i smakminnet.

Senaste veckan så har bland annat detta runnit ner:


Wow! Vilken doft! Honungssötman. Frukten. Bara att inse att man har druckit för lite furmint. Var går man vidare?



Första provsmakningarna från Pattes Loup. Kalksten, hav och citrus. Lysande uttryck. Storebror är lite ung såklart, medans instegsvinet är mer omedelbart charmigt. Är dock inne i en period där jag önskar mer funkiga utryck i mina chardonnay-viner.


Fantastiskt doft med blåbär, kött, och massvis av örter. Markerade tanniner och långt avslut. Klickar nog hem någon flaska till. Gillar det här skarpt.


Lätt och slank med vissa förtjänster i doften. Saknas dock en hel del för att jag ska gå igång på det här. Ofokuserad och tråkig helt enkelt. 


Budget-Champagne som levererar. Dominerad av Pinot Meunier så kommer den med steniga mineraler, citrus och lite brödighet. En producent väl värd att kolla upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar