tisdag 30 december 2014

Vinåret 2014

Ännu ett vinår har tagit slut. Fullsmetat av stora, små, utmanande, galna, klassiska och fantastiska viner. Ser jag tillbaka på det här året så har det druckits, provats och spottats oftare än tidigare år. Trots detta så är jag långt ifrån nöjd. Jag vill vara med om ännu fler upplevelser än tidigare. Jag vill resa oftare och läsa ännu mer om vin. Nästa år så står Italien på tur.

Årets importör 
Jag har såklart handlat alldeles för lite av dom i år. Pinsamt lite. Och tycker att dom ligger lite för högt i pris på vissa grejer. (Jag vet självklart orsaken till det. Vi kan kalla det för den svenska modellen.) Men allra bäst tycker jag att Vin & Natur har varit. Ett fantastiskt roligt utbud med Balagny, Grange, Kagami, och Gabrio Bini bland mycket annat. Framförallt så är dom helt fantastiska att ha att göra med både på sociala medier och via mejl. Hjälpsamma, vänliga och väldigt snabba på att svara. Fortsätt så!

Årets provning
Det har tyvärr inte blivit så många provningar som jag har önskat i år. Det som har stuckit ut allra mest är såklart provningarna hos Gefle Vinkällare där mogen Bourgogne, Beaucastel och Clos des Papes har varit mest minnesvärda. Fantastiskt att ha chansen att gå på dessa tillställningar nästgårds. Jag ska vakta inboxen även 2015 för att inte missa några inbjudningar Robert!

Årets stödmedlem
Johannes Sundbom, Munskänkarna. Detta året så ska det banne mig bli några provningar hos Munskänkarna för mig. Kombinationen dagjobb + trebarnsfar + 7 mil t/r för en tisdagsprovning är inte alltid så lätt. Nåja, jag betalar väl in medlemsavgiften igen och hoppas på det bästa.

Årets vin
En bloggpost från Frankofilen räckte. Sedan dess så har de senaste årgångarna slunkit ner i rask takt. Visst, jag har druckit enstaka viner som har varit ännu bättre. Men det här har varit briljant varje gång jag har druckit det. Det spelar ingen roll att alla har provat det, vilken årgång det handlat om eller att det är så lätt att få tag på. Det här är världsklassgrejer för alldeles för lite pengar. Ren förförelsekonst på flaska. Utan mat eller med mat. Love it!

Årets vindistrikt
Jura. Röda klunkviner och krispiga vita. Mineraler. Upptoppade eller oxiderade. Ganevat, Tissot, Domaine des Miroirs, Labet mf. Jag fullkomligt älskar grejerna. Att jag sen kommer på helt andra tankar så fort jag luktar på lite Piemonteparfym är en annan sak.

Årets media
Kanske lite tröttsamt att hylla Instagram. Men bara idag så har jag ramlat över flera intressanta vindiskussioner att begrunda över. Har fått massor av intressanta tips därifrån och har säkert själv tipsat någon stackare där ute. Oslagbart.

Årets vinkällare
Skafferiet hemma i köket. Ohållbart både när det gäller plats och temperatur. I sommar så ska vinerna äntligen flytta in i den nya vinkällaren ute.





















4 kommentarer:

  1. Tack för det här året. Det har varit riktigt kul att följa dig.

    SvaraRadera
  2. Instämmer om Vin & Natur - årets importör utan tvekan.

    Vi stretar vidare åt samma håll, som det verkar. Skål!

    SvaraRadera
  3. Tack för i år. Har läst din blogg med stor behållning och ser fram emot att göra det även under 2015

    SvaraRadera